Blogs

Koninklijke kleileverancier

Op 11 april was ik in Kootwijkerbroek voor de Samen leren dag van SAM in combinatie met de Bersébaconferentie van regio midden. Wat een fijne dag was dat! Ik vertel er graag, samen met enkele aankomende leerkrachten, meer over.

Lees meer >
Grip op gedrag: een nieuwe leerkring van start

Die éne leerling is ziek en alles loopt gelijk een stuk fijner in de klas. Maar waarom lucht het eigenlijk op als een bepaalde leerling er een dag niet is? Blijkbaar speelt er iets waardoor je minder grip hebt op zo’n leerling. De nieuwe leerkring Grip op gedrag gaat zich verdiepen in dit thema.

Lees meer >
Echt samen leren op de SAM-dag

Echt samen leren, deze eerste SAM-dag. Over jouw eigen gedrag en dat van je leerlingen. Graag vertel ik je iets over twee inspirerende sprekers en een aantal mooie ontmoetingen met collega’s uit het werkveld.

Lees meer >
Kikker en dé vragen...

Klaske (22 jaar, kleuterjuf) ziet na schooltijd bij haar collega Marjoke uit de bovenbouw de bloem van Bloom liggen. “He”, zegt ze” ik hoorde jou daar zo enthousiast over vertellen in de pauze, kan dat bij mijn kids ook, denk je?” “Zeker! Van goede vragen kan élk kind profiteren!” zegt Marjoke.

Lees meer >
Pesten, wat doen we eraan?

Of ... doe er (vooraf) wat aan!
Op het plein loopt hij en kijkt spiedend om zich heen. Al snel ziet hij een leerling die wat afzijdig van een groepje loopt. Ha, nu kan hij zijn slag slaan... 'Kom eens G, ik heb wat leuks bij mij', zegt hij met een mierzoete stem. Wat angstig komt G dichterbij, hij weet wat er kan gebeuren als je dicht bij H komt. Maar als hij weigert, dan zal H straks tegen de juf zeggen dat hij is begonnen.

Lees meer >
Bloom en de wereldoriënterende vakken

Maak van acht meter Japanse stof uw nachtjapon. In deze blog lees je hoe de taxonomie van Bloom in een aardrijkskundeles wordt toegepast. 

Lees meer >
Beeldbank Ouderbetrokkenheid in de maak

Voor een nieuwe beeldbank van Samen in ontwikkeling maakt de leerkring Ouderbetrokkenheid een serie filmpjes met allerlei voorbeelden van oudergesprekken.

Lees meer >
Bloom en de Bijbelles

Weten jullie nog waar de vertelling van gister over ging?’ is vaak de startvraag bij de Bijbelles. Want het is goed om voorkennis op te wekken, zodat we aansluiting vinden voor de volgende geschiedenis, nietwaar? En vaak steken dan dezelfde kinderen hun vinger op.

Lees meer >
Het samen van SAM: onze toekomstplannen

We hebben opnieuw subsidie voor SAM! Daar zijn we heel blij mee, want zo kunnen we dit mooie concept van samen leren samen met onze opleidingsscholen en studenten nog verder uitbouwen. Graag vertellen we je wat we van plan zijn.

Lees meer >
Met kleuters de krant lezen

Tijdens een cursusbijeenkomst van de werkplaats 'Startende Leerkracht' op 18 januari hoorde ik voor het eerst over deze verrassende combinatie. Kleuters en de krant. Kan dat dan? In deze blog lees je hoe de waaier van Bloom je helpt om vragen tijdens je les op een andere manier te stellen.

Lees meer >
< 1 2 3 4 >