Blogs

De schoolopleider en de aanstaande leraar samen in ontwikkeling

Vorig jaar hebben we een pilot gedaan met de nieuwe opleiding van SAM-studenten (de zogenaamde tweede generatie aanstaande leraren). Ik begeleidde één eerstejaars SAM’er aan de hand van het beroepsprofiel van de christelijke leraar. We merkten in de praktijk dat we echt samen in ontwikkeling waren en van en met elkaar aan het leren waren.

Lees meer >
Vallen en opstaan met goede begeleiding

Toen ik vorig jaar als SAM-student begon op mijn stageplek had ik geen idee van wat me allemaal te wachten stond. Ik wist dat ik graag een goede juf wilde worden, maar wat je daarvoor allemaal moest leren, daar had ik nog geen weet van! Nu kijk ik terug op een superleuk maar vooral ook leerzaam eerste jaar.
 

Lees meer >

De Opleidingsschool Samen in ontwikkeling heeft een nieuw curriculum ontwikkeld voor de aanstaande leraren, de SAM-studenten van Driestar hogeschool. Dit nieuwe curriculum is ingericht vanuit het doel van de opleiding: aanstaande leraren helpen in hun ontwikkeling tot christelijke leraar, waarbij het beroepsprofiel van de christelijke leraar leidend is en richting geeft. Het vorige studiejaar is één klas begonnen met dit nieuwe curriculum en vanaf dit studiejaar zullen alle nieuwe SAM-klassen gaan werken met dit nieuwe opleidingsprogramma.

Lees meer >

De leerkring Omgaan met verschillen ontwikkelde de Waaier van Bloom, een praktische handreiking voor leraren om aan kinderen op alle niveaus goede verdiepingsvragen te stellen. Op de ds. G.H. Kerstenschool in Ridderkerk ontdekken ze de onderbouwversie van deze mooie waaier.

Lees meer >

Samen delen? Jij de helft, ik de helft. Dat zou je verwachten als je het hebt over SAM-SAM. Maar dat is bij Samen Opleiden niet het geval. Nee, Driestar hogeschool een aandeel en de Eben-Haëzerschool uit Oud-Beijerland een aandeel. Dat is niet het dubbele, maar 1+1=3. Samen delen betekent winst voor beide scholen.
 

Lees meer >

Samen opleiden is in ontwikkeling. Door het samenspel van het werkveld, het opleidingsinstituut en de aanstaande leraren vindt een aantal positieve (cultuur) verschuivingen plaats en konden we zelfs een volledig nieuw curriculum ontwikkelen.
 

Lees meer >
Hoe ik de kalender Sociale Veiligheid gebruik

Wat is eigenlijk veiligheid? En waarom noemen we het sociale veiligheid als we het over pesten hebben? Hannie Nijstad vertelt in haar blog over het gesprekje in de klas over deze vragen. Ze geeft vanuit haar eigen ervaring praktische tips om sociale veiligheid een plekje te geven in je agenda.
 

Lees meer >
Ge-moe-tiveerd…

Heerlijk als kinderen gemotiveerd zijn om te leren, te luisteren, mee te denken, problemen op te lossen en heerlijk rustig door te werken. Sommige kinderen zijn vooral ‘gemoetieveerd’ en laten niet-taakgericht gedrag zien; propje papier weggooien, boek kwijt, potlood gebroken, alweer naar de wc, paperclipje bewerken en ‘wat moet je eigenlijk maken?'

Lees meer >

Meer dan 500 deelnemers waren vorige week aanwezig op de  studiemiddag van Berséba Noordoost, die samen georganiseerd werd met Samen in ontwikkeling. Arry Kraaij, coördinator van Samen opleiden, blikt terug.

Foto-5-SAM.jpg

Lees meer >
Jouw eigen gedrag en dat van je leerlingen

Echt samen leren, deze laatste SAM-dag van het schooljaar (geen nood, volgend jaar organiseren we er maar liefst vijf!). Deze SAM-dag ging over jouw eigen gedrag en dat van je leerlingen. Graag vertel ik je iets over twee inspirerende sprekers en een aantal mooie ontmoetingen met collega’s uit het werkveld.

Lees meer >
< 1 2 3 4 5 >