Blogs

Samen opleiden is in ontwikkeling. Door het samenspel van het werkveld, het opleidingsinstituut en de aanstaande leraren vindt een aantal positieve (cultuur) verschuivingen plaats en konden we zelfs een volledig nieuw curriculum ontwikkelen.
 

Lees meer >
Hoe ik de kalender Sociale Veiligheid gebruik

Wat is eigenlijk veiligheid? En waarom noemen we het sociale veiligheid als we het over pesten hebben? Hannie Nijstad vertelt in haar blog over het gesprekje in de klas over deze vragen. Ze geeft vanuit haar eigen ervaring praktische tips om sociale veiligheid een plekje te geven in je agenda.
 

Lees meer >
Ge-moe-tiveerd…

Heerlijk als kinderen gemotiveerd zijn om te leren, te luisteren, mee te denken, problemen op te lossen en heerlijk rustig door te werken. Sommige kinderen zijn vooral ‘gemoetieveerd’ en laten niet-taakgericht gedrag zien; propje papier weggooien, boek kwijt, potlood gebroken, alweer naar de wc, paperclipje bewerken en ‘wat moet je eigenlijk maken?'

Lees meer >

Meer dan 500 deelnemers waren vorige week aanwezig op de  studiemiddag van Berséba Noordoost, die samen georganiseerd werd met Samen in ontwikkeling. Arry Kraaij, coördinator van Samen opleiden, blikt terug.

Foto-5-SAM.jpg

Lees meer >
Jouw eigen gedrag en dat van je leerlingen

Echt samen leren, deze laatste SAM-dag van het schooljaar (geen nood, volgend jaar organiseren we er maar liefst vijf!). Deze SAM-dag ging over jouw eigen gedrag en dat van je leerlingen. Graag vertel ik je iets over twee inspirerende sprekers en een aantal mooie ontmoetingen met collega’s uit het werkveld.

Lees meer >
Koninklijke kleileverancier

Op 11 april was ik in Kootwijkerbroek voor de Samen leren dag van SAM in combinatie met de Bersébaconferentie van regio midden. Wat een fijne dag was dat! Ik vertel er graag, samen met enkele aankomende leerkrachten, meer over.

Lees meer >
Grip op gedrag: een nieuwe leerkring van start

Die éne leerling is ziek en alles loopt gelijk een stuk fijner in de klas. Maar waarom lucht het eigenlijk op als een bepaalde leerling er een dag niet is? Blijkbaar speelt er iets waardoor je minder grip hebt op zo’n leerling. De nieuwe leerkring Grip op gedrag gaat zich verdiepen in dit thema.

Lees meer >
Echt samen leren op de SAM-dag

Echt samen leren, deze eerste SAM-dag. Over jouw eigen gedrag en dat van je leerlingen. Graag vertel ik je iets over twee inspirerende sprekers en een aantal mooie ontmoetingen met collega’s uit het werkveld.

Lees meer >
Kikker en dé vragen...

Klaske (22 jaar, kleuterjuf) ziet na schooltijd bij haar collega Marjoke uit de bovenbouw de bloem van Bloom liggen. “He”, zegt ze” ik hoorde jou daar zo enthousiast over vertellen in de pauze, kan dat bij mijn kids ook, denk je?” “Zeker! Van goede vragen kan élk kind profiteren!” zegt Marjoke.

Lees meer >
Pesten, wat doen we eraan?

Of ... doe er (vooraf) wat aan!
Op het plein loopt hij en kijkt spiedend om zich heen. Al snel ziet hij een leerling die wat afzijdig van een groepje loopt. Ha, nu kan hij zijn slag slaan... 'Kom eens G, ik heb wat leuks bij mij', zegt hij met een mierzoete stem. Wat angstig komt G dichterbij, hij weet wat er kan gebeuren als je dicht bij H komt. Maar als hij weigert, dan zal H straks tegen de juf zeggen dat hij is begonnen.

Lees meer >
< 1 2 3 4 >