Blogs

Door Jenine Kolk, deelnemer werkplaats startende leerkracht

Zomer 2017. Ik was net afgestudeerd en ging aan het werk op de school waar ik ook liostage had gelopen. In de zomervakantie had ik me er goed op voorbereid: ik had er zin in. De school kende ik al en ik had immers genoeg bagage meegekregen vanuit de pabo. Toch bleek gaandeweg dat er nog veel te leren viel.
 

Lees meer >

Een student begeleiden? Liever niet. Tot ongeveer twee jaar geleden zagen de meeste collega’s het als een behoorlijke belasting als een aanstaande collega hun territorium betrad. Sinds we erkende opleidingsschool zijn, is de houding van ons team echter aardig veranderd.

Door A. (Arco) de Bakker, schoolopleider op de Ds. Joh. Groenewegenschool Werkendam

Lees meer >

Het is elke week weer even een omslag voor de SAM-studenten. Op maandag en dinsdag in Gouda in de schoolbanken, terwijl ze op donderdag en vrijdag als leerkracht voor de groep staan. Van zelf leren naar nadenken over hoe ze dat stimuleren bij hun leerlingen. Een inkijkje in de pedagogiekcolleges van docent Nelleke Bultje.

Lees meer >

Personeelsbeleid is voor veel schooldirecteuren vooral een hoofdpijndossier. Want waar vind je goede mensen, hoe behoud je ze en hoe zorg je ervoor dat de officiële gesprekken met je leerkrachten voor alle partijen inspirerend zijn? In de Hoekse Waard ontdekten ze een goed hulpmiddel bij de gesprekkencyclus: het beroepsprofiel voor de christelijke leraar, ontwikkeld door Samen in ontwikkeling.

Lees meer >
De schoolopleider en de aanstaande leraar samen in ontwikkeling

Vorig jaar hebben we een pilot gedaan met de nieuwe opleiding van SAM-studenten (de zogenaamde tweede generatie aanstaande leraren). Ik begeleidde één eerstejaars SAM’er aan de hand van het beroepsprofiel van de christelijke leraar. We merkten in de praktijk dat we echt samen in ontwikkeling waren en van en met elkaar aan het leren waren.

Lees meer >
Vallen en opstaan met goede begeleiding

Toen ik vorig jaar als SAM-student begon op mijn stageplek had ik geen idee van wat me allemaal te wachten stond. Ik wist dat ik graag een goede juf wilde worden, maar wat je daarvoor allemaal moest leren, daar had ik nog geen weet van! Nu kijk ik terug op een superleuk maar vooral ook leerzaam eerste jaar.

Lees meer >

De Opleidingsschool Samen in ontwikkeling heeft een nieuw curriculum ontwikkeld voor de aanstaande leraren, de SAM-studenten van Driestar hogeschool. Dit nieuwe curriculum is ingericht vanuit het doel van de opleiding: aanstaande leraren helpen in hun ontwikkeling tot christelijke leraar, waarbij het beroepsprofiel van de christelijke leraar leidend is en richting geeft. Het vorige studiejaar is één klas begonnen met dit nieuwe curriculum en vanaf dit studiejaar zullen alle nieuwe SAM-klassen gaan werken met dit nieuwe opleidingsprogramma.

Lees meer >

De leerkring Omgaan met verschillen ontwikkelde de Waaier van Bloom, een praktische handreiking voor leraren om aan kinderen op alle niveaus goede verdiepingsvragen te stellen. Op de ds. G.H. Kerstenschool in Ridderkerk ontdekken ze de onderbouwversie van deze mooie waaier.

Lees meer >

Samen delen? Jij de helft, ik de helft. Dat zou je verwachten als je het hebt over SAM-SAM. Maar dat is bij Samen Opleiden niet het geval. Nee, Driestar hogeschool een aandeel en de Eben-Haëzerschool uit Oud-Beijerland een aandeel. Dat is niet het dubbele, maar 1+1=3. Samen delen betekent winst voor beide scholen.
 

Lees meer >

Samen opleiden is in ontwikkeling. Door het samenspel van het werkveld, het opleidingsinstituut en de aanstaande leraren vindt een aantal positieve (cultuur) verschuivingen plaats en konden we zelfs een volledig nieuw curriculum ontwikkelen.
 

Lees meer >
< 1 2 3 4 5 >