Veel dingen waren nieuw in dat eerste jaar. Mijn collega’s waren allemaal zo ervaren; ik zag hen nog steeds een beetje als mijn begeleiders. Ik gluurde tussendoor stiekem wel eens bij hen door de ramen om te kijken hoe zij lesgaven. Of ik ving dingen op die ze elkaar vertelden en probeerde dat vervolgens zelf uit in mijn klas. Eerlijk gezegd was ik dat eerste jaar nog erg onzeker over mijn eigen kennen en kunnen en erg op zoek naar de manier van lesgeven die bij mij paste. Startbekwaam misschien, maar ik moest zeker nog veel ervaring opdoen.

Weegschaal

Ik ben ruim drie jaar verder en heb een hoop geleerd. Ik ken mijzelf beter, maar ook mijn leerlingen. Mijn didactische en pedagogische vaardigheden kon ik oefenen in de praktijk en heb ik daardoor behoorlijk kunnen uitbreiden. Zelfkennis, kennis van leerlingen, didactiek en pedagogiek: van deze vier aspecten van mijn werk geef ik in deze blog een paar voorbeelden aan de hand van een metafoor, de weegschaal. Het beeld van de weegschaal gebruikte ik ook in de werkplaats Startende leerkrachten, een intervisiegroep van Samen in ontwikkeling waar ik veel heb geleerd. De vier aspecten kun je dan vergelijken met bakjes van de weegschaal die in evenwicht moeten zijn om de weegschaal in balans te houden.

Zelfkennis

Met behulp van de methode Management Drives leerde ik meer over mijn sterke en zwakke kanten en de acceptatie daarvan. Ik krijg energie van harmonie in relaties; daarvan komt de weegschaal voor mij tot rust. Als die harmonie er niet is, ga ik verder met een gestructureerde aanpak. Dat is ook een drijfveer van mij, maar tegelijkertijd vermindert mijn energie ook als er teveel structuur is. In deze werkplaats heb ik geleerd dat dit bij mij hoort en daardoor kan ik dat nu gemakkelijker relativeren.

Passend onderwijs

Passend onderwijs: selectief mutisme, syndroom van Down, autisme, hoogbegaafdheid, taalontwikkelingsstoornis; het zijn allemaal begrippen die ik wel eens had gehoord, maar waar ik niet echt kennis van had. De afgelopen jaren heb ik op dit gebied veel geleerd, ook in de werkplaats! We deden bijvoorbeeld het Autisme-Belevingscircuit om te ervaren  hoe kinderen met autisme dingen kunnen ervaren in de klas. Denk aan het zinnetje ‘Maak de puzzel’. Hoe moet je dit begrijpen als je dit letterlijk neemt? Het is goed om je er als leerkracht van bewust te zijn dat je ook voor kinderen met autisme duidelijke instructies geeft.

Didactiek

Tijdens het werkplaatsleren gingen we met ons ‘maatje’ aan de slag met ons eigen functioneren voor de klas. We brachten verschillende casussen in en lieten elkaar filmpjes zien. Niet om elkaar te beoordelen, maar om elkaar te helpen om een nog betere leerkracht te worden. We behandelden het boek ‘Teach like a champion’; dat gaf inspiratie om buiten onze comfortzone aan de slag te gaan. Spannend om te doen? Ja, dat was het!

Pedagogiek

De ontwikkeling volgen van jonge kinderen, dat doe ik elke dag. Op de school waar ik werk, gebruiken we daarvoor de observatiemethode KIJK! Het observeren is niet alleen van belang, maar ook het kunnen van analyseren van deze observatiegegevens is nodig om de kinderen weer verder te helpen in hun ontwikkeling. Ik ben hier handiger in geworden, maar ik durf ook de hulp van interne- en externe begeleiders in te schakelen als ik denk dat dat nodig is.

In balans

Februari 2020. De werkplaats is bijna afgerond. Ik heb je een inkijkje gegeven in de verschillende aspecten die volgens mij nodig zijn om de weegschaal in balans te houden. Ben ik nu een meer zelfverzekerde leerkracht? Ja, dat wel én ik blijf steeds weer nieuwe dingen leren. En dat is precies het idee van de werkplaats Startende leerkracht; Samen in ontwikkeling.
 
Ook aan de slag met je eigen kennis en kwaliteiten? Meld je dan ook snel aan voor deze werkplaats!