Het hele team gaat aan de slag om de rijke leeractiviteiten in te richten door alle niveaus van Bloom op te zoeken in de dagelijkse praktijk. In studiebijeenkomsten ervaren de leerkrachten de taxonomie zelf en krijgen ze routine in het stellen van diverse vragen en het maken van opdrachten.
 
Kleuterklassen
De kleuterleerkrachten zijn ook enthousiast. Volgend cursusjaar gaan ze hier verder mee oefenen in een studiebijeenkomst die specifiek gericht is op het jonge kind. Juf Cora heeft er in de klas nu al mooie ervaringen mee op gedaan. “Alle kinderen kunnen meedoen”, vertelt ze enthousiast. “Ik merk echt dat de betrokkenheid omhoog gaat door de variatie in het lesaanbod.”

blog2.jpgblog3.jpgblog1.jpg










Creatieve opdracht
Juf Cora beschrijft het lesverloop. In de kring ligt een enorme hoeveelheid fruit. De kinderen analyseren met elkaar of het wel allemaal fruit is. Waarom niet en hoe kun je dat weten? Het kritisch denken wordt daarmee al aangeboord. Vervolgens is er een gesprekje over soorten fruit die er zijn en wat de kinderen leren zelf lekker vinden. De kinderen kiezen twee soorten fruit uit de stapel. Dan komt er een creatieve opdracht. Stel dat je het fruit nu opeet: eerst je appel, dan je druiven… mmm, appel-druiven! Zou het dan één fruitstuk kunnen worden? Kunnen we daar mooie namen voor bedenken? Wat een namen komen er voorbij! Wat dachten jullie van ‘drappel’?
 
Meer informatie
Nieuwsgierig naar de vragen en opdrachten? Download dan onze Waaier van Bloom of bestel de gedrukte versie op onze website.
 

Wil je als schoolteam ook inzetten op het gebruik van de taxonomie van Bloom en wil je daar ondersteuning bij? Dan kun je terecht bij Driestar onderwijsadvies. Neem contact op met onderwijsadviseur Martine Blonk (06-12970208).