Door: Jan Willem Nieuwenhuyzen (Schoolleider Petrus Immenschool en Herman Faukeliusschool, Middelburg, lid stuurgroep Samen in ontwikkeling)

Nieuwsgierig open ik de bijlage. Het resultaat mag er zijn: een kleurige cirkel met het ideaalbeeld waaraan de christelijke leraar zich kan spiegelen. Het beeld laat drie lagen van het beroep van de leraar zien. Deze worden aangeduid als ‘ik ben’, ‘ik denk’ en ‘ik kan’. In het hart van het beroepsprofiel staat de Bron waartoe de leraar zich verhoudt en die hem voedt.

Peinzend leun ik achterover. Het profiel is leidend voor de aanstaande leraren die we begeleiden, maar daarna? Ik maak ze van dichtbij mee: leraren die een stevige opleiding hebben gehad en de school binnenkomen met sterke punten en ontwikkelpunten. De eerste twee jaar worden ze flink gecoacht en begeleid; daarna komen ze terecht in de gesprekkencyclus. Het beroepsprofiel leeft niet zo bij hen, en ook niet bij de andere teamleden. Niet zo gek, vind ik. Ze zijn vooral druk met de kinderen in hun klas, en dat is ook goed! Maar wat een geweldig uitgangspunt voor professionalisering hebben we hier in handen. Het zou toch prachtig zijn als het een levend document werd dat leraren helpt in hun ontwikkeling.

Ik kijk nog eens naar het plaatje. Het bouwt verder op de vorige versie van het beroepsprofiel maar is overzichtelijker. Er zit een duidelijke lijn in, en door de drie lagen biedt het aanknopingspunten voor gesprek, voor reflectie. Langzaam rijpt een idee: kunnen we dit profiel een onderdeel van ons schoolplan en de vergader- en gesprekscyclus maken? Als team kunnen we dan nadenken op welke thema’s we ons verder willen bekwamen en daarop inzetten. Ook in bouwvergaderingen zie ik kansen: prachtig als er één thema wordt uitgelicht waarmee je als bouw aan de slag gaat. Zo wordt professionaliseren ineens een onderdeel van je vergadertijd.

En wat te denken van persoonlijke ontwikkeling? Ik zie het zomaar voor me dat het beroepsprofiel hét uitgangspunt gaat vormen van elk functionerings- en beoordelingsgesprek, want het geeft veel handvatten om gericht met elkaar van gedachten te wisselen. Ik merk dat leerkrachten heel vaak praktische kortetermijndoelen kiezen als het om professionalisering gaat. Met het profiel krijg je haast als vanzelfsprekend meer focus op de lange termijn. Meer en meer raak ik ervan overtuigd: dit beroepsprofiel kan een uitstekend handvat zijn bij de ontwikkeling van mijn teams. Als we het regelmatig aan de orde stellen en elkaar eraan spiegelen, gaat het ongetwijfeld leven. Goed voor leraren en daarmee ook goed voor leerlingen!

Ik sluit m’n computer af. Binnenkort maar eens bespreken met collega’s en met de stuurgroep. Onderweg naar huis mijmer ik nog even verder. Hoe mooi zou het zijn …

Nieuwsgierig naar het beroepsprofiel? Of naar andere Samen in ontwikkeling-verhalen? Je vindt ze in onze tweede editie van Samenspel. Klik hier voor meer informatie over het magazine.