Door: Lisanne de Vries Tweedejaarsstudent pabo, route Samen opleiden

‘Ik kom uit een echte onderwijsfamilie en wist al van jongs af aan dat ik juf wilde worden. De keuze voor de Samen opleiden-route (SAM) was een bewuste. Enerzijds omdat de sterke koppeling tussen theorie en praktijk me heel erg aansprak, anderzijds omdat ik het heerlijk vond om thuis te blijven wonen. Dat was – gezien de afstand tussen mijn woonplaats en Gouda – bij de reguliere variant niet mogelijk geweest.

Ik heb zeker geen spijt van mijn keuze. Tijdens de collegedagen op de hogeschool in Gouda krijg ik theorie mee die ik direct diezelfde week in de praktijk kan observeren of uitproberen. De vragen die in de praktijk ontstaan neem ik weer mee naar de hogeschool. Daar bespreek ik ze met docenten of met mijn medestudenten in de leergemeenschap.

Tijdens het werkplekleren op de basisschool voel ik me echt juf. Ik draai mee in het team en in de dagelijkse dingen van de klas. Ik hoor erbij. Doordat ik al vaak aanwezig ben in de basisschool heb ik al veel nagedacht over wat voor leerkracht ik wil zijn. Het overbrengen van de christelijke boodschap vind ik daarin het allerbelangrijkste. Niet alleen tijdens de Bijbelles, maar ook tijdens andere lessen.

Daarnaast hoop ik dat kinderen terugkijken op een jaar waarin ze natuurlijk dingen hebben geleerd, maar waarin ze zich ook allemaal gezien voelden. Pas had ik de opdracht om een lessenserie te ontwerpen en te geven. Tijdens een van die lessen ging het over voeding. De volgende dag kwam er een moeder naar me toe en zei: ‘Wat goed dat je het over voeding hebt gehad. Mijn dochter wil nu veel meer water drinken!’ De kinderen namen vervolgens ook allerlei spullen mee die met het thema te maken hadden. Eén meisje had zelfs een heel kunstwerk gemaakt. Het verbaasde me hoe de kinderen met dit thema aan de gang gingen. Zo gaaf!’

Nieuwsgierig naar andere Samen in ontwikkeling-verhalen? Je vindt ze in onze tweede editie van Samenspel. Klik hier voor meer informatie over het magazine.