Startende leraar

“In mijn derde studiejaar had ik al op de Sébaschool stage gelopen, daardoor kende ik de school al voordat ik hier kwam werken. Toch weet je dan nog vooral veel niet. Aan het begin vond ik het wel spannend of het me zou lukken om alle touwtjes in handen te houden. Er was zoveel te regelen. Gelukkig kreeg ik een collega als maatje toegewezen waar ik met mijn vragen naar toe kon gaan. Waar ik aan het begin ook wel een beetje tegenop zag, waren de oudercontacten. Ik had op de pabo precies geleerd hoe ik een oudergesprek moest voeren. In mijn hoofd had ik dus een puntenlijstje waaraan mijn tienminutengesprekken moesten voldoen. Dat werkt natuurlijk niet helemaal zo in de praktijk. Maar al doende leert men…

Werkplaats

Mijn leidinggevende raadde me aan om deel te nemen aan een werkplaats voor startende leerkrachten die georganiseerd werd vanuit Samen in Ontwikkeling. Samen met vijf andere startende leerkrachten uit mijn regio en coach William Meuleman werd onze werkplaats in september 2018 opgestart. Het is een twee-jarig traject waarin veel ruimte is voor eigen inbreng. Dat vond ik heel fijn. Er was geen vaststaand programma, maar juist ruimte om specifiek op onze vragen en interesses in te gaan. Zo wilden we ons allemaal graag verdiepen in onder andere het onderwerp ‘oudergesprekken’. Onze coach had toen iemand uitgenodigd die met ons rollenspelen ging doen. Hoe ga je om met een boze ouder? En hoe met een overbezorgde ouder? Dat was echt enorm leerzaam. Ook verzorgden we zelf vaak onderdelen van het programma, bijvoorbeeld de Bijbelstudie of een boekbespreking.

Theorie en praktijk

Elke werkplaatsbijeenkomst was er tijd ingeruimd voor intervisie. Ik vond het altijd heel leerzaam als we video-opnames van elkaar gingen bekijken tijdens deze momenten. Je hebt dan eigenlijk vijf collega’s die ook hun expertise inbrengen en jou verder helpen met je vragen. Ik had bijvoorbeeld een keer een opname meegenomen van een rekeninstructie. Ik liep namelijk telkens tegen het probleem aan dat mijn instructies te lang werden waardoor er weinig tijd meer was voor zelfstandige verwerking. Mijn collega’s kregen de opdracht om mij niet te snel adviezen te geven, maar juist vragen te stellen. Dat helpt echt om naar aspecten van mijn handelen te kijken die ik zelf over het hoofd gezien had. Zo kwam ik erachter dat ik vaak dingen herhaalde tijdens de instructie, maar ook dat ik vaak kinderen liet meedoen die het prima zelf konden. Natuurlijk is het ook wel spannend om een video-opname van jezelf te laten zien, maar de sfeer in onze groep was daar voldoende open voor. Doordat je allemaal door de zelfde fase gaat is er veel herkenning. Dat geeft steun en geeft je nieuwe energie. Ik gun elke startende leraar dan ook zo’n werkplaats!”

Dit is deel 2 over de ervaring van een stardende leraar in een werkplaats. Klik hier om het verhaal van Arianne de Weerd te lezen. Jaarlijks worden in verschillende regio’s van het land werkplaatsen voor startende leerkrachten opgestart. Kijk voor meer informatie op: Werkplaats - Samen in ontwikkeling