Wat heeft het kind nodig?
De meeste kleuters lezen immers amper, en zijn die nieuwsberichten ook niet wat te hoog gegrepen voor een vijfjarige? Allemaal waar, maar… iedere leerkracht kan wel een kind in gedachten nemen dat eigenlijk al een heel aantal woordjes kan lezen! Zo’n kind waar je je in het begin van afvraagt: is hij soms een oudere leerling? En hoe doen zijn broertjes en zusjes het op school? Als leerkracht zit je af en toe met je handen in het haar. Wat moet ik – in dit geval – dit kereltje toch aanbieden? Wat heeft hij nodig om te kunnen blijven ontwikkelen op zijn niveau? O ja, hij is een creatieveling met een hoge mate van zelfstandigheid. Vriendjes heeft hij wel, maar in z’n eentje spelen en nieuwe dingen ontdekken doet ‘ie eigenlijk liever. En vaak blijkt zo’n jongen ook nog een brede oriëntatie te hebben en bezit hij een hoge intelligentie. Zou je dan niet met zo’n kereltje de krant kunnen lezen?! En stel, je gaat dit eens proberen, hoe moet je dit dan voor je zien?!

Hogere-orde-denken
Nelleke Bultje en Esther Dekker, beiden lid van de leerkring Omgaan met verschillen, namen ons mee in deze interessante leerbijeenkomst. Ze gaven ons allereerst wat meer algemene informatie over de kenmerken van hoogbegaafd gedrag. We kregen daarna de opdracht een leerling met – mogelijk – hoogbegaafd gedrag in gedachten te nemen. Vervolgens werd er een overzicht uitgedeeld met daarin verschillende types van leerlingen met hoogbegaafd gedrag. Welk type herkenden we in onze leerling? Verrijkend om daar eens met een meer theoretische blik naar te kijken! We ontvingen verschillende ideeën over hoe je hier als – startende – leerkracht mee om kunt gaan. Daarnaast hadden Nelleke en Esther allerlei educatieve spelmaterialen tentoongesteld die we mochten bekijken én kregen we de zogenaamde ‘bloem’ van Bloom uitgereikt. Deze waaier helpt je om vragen tijdens een les op een andere manier te stellen. Het zogenaamde hogere-orde-denken doet een beroep op kinderen die qua intelligentie uitstijgen boven het gemiddelde.

Tegemoetkomen aan het niveau van het kind
Het voorbeeld over het inzetten van de krant bij dergelijke leerlingen sprak mij erg aan. Want als ‘taal’ je als leerkracht wel ligt, en je merkt dat dit de leerling met – vermoedelijk – hoogbegaafd gedrag eveneens aanspreekt, dan is die combinatie van ‘kleuters en de krant’ ineens niet zo onvoorstelbaar meer. Want natuurlijk, de krant staat boordevol interessante weetjes! Denk aan de grote foto op de voorpagina! Of wanneer één van de seizoenen centraal staat, is het natuurlijk geweldig om het weerbericht samen met deze leerling (en de rest van de klas!) te analyseren. Hoe warm wordt het morgen? Komt er regen of blijft het de hele week droog? Hoe zit het met de temperatuur op andere plaatsen in de wereld? Je kunt je leerling met hoogbegaafd gedrag de opdracht geven om thuis foto’s uit te knippen die hij vervolgens in de klas op een groot gelamineerd papier mag plakken. Zo heeft de klas een heus eigen nieuwsbord, dat je bijvoorbeeld wekelijks of per thema kunt vernieuwen. Andere kinderen raken enthousiast en gaan thuis ook zoeken naar belangrijke en voor hen interessante items. Op die manier leren we met elkaar ontzettend veel van de grote wereld om ons heen, waarbij je aan het niveau van de hoogbegaafde leerling op een betekenisvolle wijze tegemoetkomt.

Wat een goede combinatie eigenlijk, kleuters en de krant! En is dat het enige wat je kunt doen? Zeer zeker niet. Er wordt gelukkig steeds meer aandacht besteed aan allerlei ideeën om het onderwijs aan deze – lang vergeten – groep leerlingen meer en meer te integreren in de klas. Zodat de plusklas over pakweg vijf jaar misschien wel verleden tijd is…

Geeske Veijer
Leerkracht groep 2

 

De waaier van Bloom bestellen? Lees meer…