Blogs

De Opleidingsschool Samen in ontwikkeling heeft een nieuw curriculum ontwikkeld voor de aanstaande leraren, de SAM-studenten van Driestar hogeschool. Dit nieuwe curriculum is ingericht vanuit het doel van de opleiding: aanstaande leraren helpen in hun ontwikkeling tot christelijke leraar, waarbij het beroepsprofiel van de christelijke leraar leidend is en richting geeft. Het vorige studiejaar is één klas begonnen met dit nieuwe curriculum en vanaf dit studiejaar zullen alle nieuwe SAM-klassen gaan werken met dit nieuwe opleidingsprogramma.

Lees meer >

De leerkring Omgaan met verschillen ontwikkelde de Waaier van Bloom, een praktische handreiking voor leraren om aan kinderen op alle niveaus goede verdiepingsvragen te stellen. Op de ds. G.H. Kerstenschool in Ridderkerk ontdekken ze de onderbouwversie van deze mooie waaier.

Lees meer >

Samen delen? Jij de helft, ik de helft. Dat zou je verwachten als je het hebt over SAM-SAM. Maar dat is bij Samen Opleiden niet het geval. Nee, Driestar hogeschool een aandeel en de Eben-Haëzerschool uit Oud-Beijerland een aandeel. Dat is niet het dubbele, maar 1+1=3. Samen delen betekent winst voor beide scholen.
 

Lees meer >

Samen opleiden is in ontwikkeling. Door het samenspel van het werkveld, het opleidingsinstituut en de aanstaande leraren vindt een aantal positieve (cultuur) verschuivingen plaats en konden we zelfs een volledig nieuw curriculum ontwikkelen.
 

Lees meer >
Hoe ik de kalender Sociale Veiligheid gebruik

Wat is eigenlijk veiligheid? En waarom noemen we het sociale veiligheid als we het over pesten hebben? Hannie Nijstad vertelt in haar blog over het gesprekje in de klas over deze vragen. Ze geeft vanuit haar eigen ervaring praktische tips om sociale veiligheid een plekje te geven in je agenda.
 

Lees meer >
Ge-moe-tiveerd…

Heerlijk als kinderen gemotiveerd zijn om te leren, te luisteren, mee te denken, problemen op te lossen en heerlijk rustig door te werken. Sommige kinderen zijn vooral ‘gemoetieveerd’ en laten niet-taakgericht gedrag zien; propje papier weggooien, boek kwijt, potlood gebroken, alweer naar de wc, paperclipje bewerken en ‘wat moet je eigenlijk maken?'

Lees meer >

Meer dan 500 deelnemers waren vorige week aanwezig op de  studiemiddag van Berséba Noordoost, die samen georganiseerd werd met Samen in ontwikkeling. Arry Kraaij, coördinator van Samen opleiden, blikt terug.

Foto-5-SAM.jpg

Lees meer >
Jouw eigen gedrag en dat van je leerlingen

Echt samen leren, deze laatste SAM-dag van het schooljaar (geen nood, volgend jaar organiseren we er maar liefst vijf!). Deze SAM-dag ging over jouw eigen gedrag en dat van je leerlingen. Graag vertel ik je iets over twee inspirerende sprekers en een aantal mooie ontmoetingen met collega’s uit het werkveld.

Lees meer >
Koninklijke kleileverancier

Op 11 april was ik in Kootwijkerbroek voor de Samen leren dag van SAM in combinatie met de Bersébaconferentie van regio midden. Wat een fijne dag was dat! Ik vertel er graag, samen met enkele aankomende leerkrachten, meer over.

Lees meer >
Grip op gedrag: een nieuwe leerkring van start

Die éne leerling is ziek en alles loopt gelijk een stuk fijner in de klas. Maar waarom lucht het eigenlijk op als een bepaalde leerling er een dag niet is? Blijkbaar speelt er iets waardoor je minder grip hebt op zo’n leerling. De nieuwe leerkring Grip op gedrag gaat zich verdiepen in dit thema.

Lees meer >
< 1 2 3 4 5 >