Blogs

Elke leraar kan het zich herinneren: de start in je eerste eigen klas. De inkt van je diploma was nog maar net droog. Studiemaatjes vlogen alle kanten uit. Geen stagebegeleider meer achter de hand. Het was helemaal aan jou. Spannend! Hoe een werkplaats bij die start kan helpen? Twee startende leraren vertellen daar graag over. Vandaag deel 1: Arianne van de Weerd.

Lees meer >

‘‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder!’’Dit van oorsprong Afrikaanse spreekwoord, vaak geciteerd door Nelson Mendela, schiet door m’n hoofd als ik het ondersteuningsplan van ‘mijn’ samenwerkingsverband Berséba doorblader. Het wil zoveel zeggen als: aangaan en onderhouden van relaties is belangrijk; je hebt elkaar nodig om verder te komen.
 

Lees meer >

Pabo gaan doen en meteen voor de klas: de studenten die de Samen opleiden-route volgen weten er alles van. Hoe is het om op de hoge-school én in de basisschool te worden opgeleid? Twee aanstaande leraren delen hun ervaringen. Vandaag deel 2: Laura van Geresteijn. 

Lees meer >

Pabo gaan doen en meteen voor de klas: de studenten die de Samen opleiden-route volgen weten er alles van. Hoe is het om op de hoge-school én in de basisschool te worden opgeleid? Twee aanstaande leraren delen hun ervaringen. Vandaag deel 1: Lisanne de Vries. 

Lees meer >

Donderdagmiddag, kwart voor vijf. Op het plein spelen nog een paar jongens uit de bovenbouw. M’n werkdag zit er bijna op. Ik zwaai een collega gedag en open m’n mailbox nog even. Ha, een bericht van Annelies Kraaiveld, met het ontwerp van het nieuwe beroepsprofiel van christelijke leraren. De stuurgroep, docenten van de hogeschool en leraren uit het basisonderwijs hebben hieraan meegewerkt. Door op de hogeschool én in het werkveld met hetzelfde profiel te werken, ontstaat er een doorlopende lijn van opleiding naar praktijk.

Lees meer >

Mijn eerste dag echt alleen voor de klas. In mijn buik voel ik de zenuwen. Zal het goed gaan? Zullen de kinderen naar mij luisteren? Zal ik de leerstof goed uit kunnen leggen? Lukt het mij om het overzicht te houden? Ik heb geen tijd om er lang over na te denken. ‘Goedemorgen juf!’ Esmee huppelt de klas binnen. ‘Goedemorgen Esmee. Heb je er zin in?’ Ze knikt. Dit is een goed begin.
 

Lees meer >

Zingen met de kinderen is zo heerlijk ontspannend! Even niet diep nadenken over rekensommen of twijfelen of je ‘gebeurd’ met een d of een t schrijft, maar spelen met taal door gezellig samen te zingen. Toch is een liedje aanleren niet alleen leuk en leerzaam. Nee, het kan soms ook handig zijn.

Lees meer >

Het komt vast weleens voor: je wilt als leerkracht graag lesgeven over een onderwerp waar je methode weinig of geen aandacht aan besteedt. Wat doe je dan? Je ontwerpt de lessen zelf! Lees mee hoe een van onze pabostudenten dat met behulp van een stappenplan aanpakte.
 

Lees meer >

De moeder van Lisa staat voor je. Een geagiteerde blik in haar ogen, rode blos op het gezicht. Op scherpe toon vertelt ze je echt niet te begrijpen waarom Lisa met rekenen zo achteruit is gegaan. Waarom heeft de school niet eerder aan de bel getrokken? Je wilt antwoord geven, maar het lukt je niet deze moeder te onderbreken. Op jouw gezicht verschijnt een vertwijfelde blik. Hoe ga je met deze ouder om?

Lees meer >

Door Jenine Kolk, deelnemer werkplaats startende leerkracht

Zomer 2017. Ik was net afgestudeerd en ging aan het werk op de school waar ik ook liostage had gelopen. In de zomervakantie had ik me er goed op voorbereid: ik had er zin in. De school kende ik al en ik had immers genoeg bagage meegekregen vanuit de pabo. Toch bleek gaandeweg dat er nog veel te leren viel.
 

Lees meer >
< 1 2 3 4 5 6 >