Leerkring Omgaan met verschillen

Leerkring Omgaan met verschillen richt zich op het thema meerbegaafdheid in de klas en wordt gevormd door leerkrachten uit het basisonderwijs en andere experts uit het onderwijsveld.

De leerkring richt zich op het thema meerbegaafdheid. Dit doen ze aan de hand van de taxonomie van Bloom over hogere denkordevaardigheden. Zij hebben literatuuronderzoek gedaan naar dit thema en vervolgens een praktijkonderzoek opgezet.

De hoofdvraag hierbij was: Hoe kan een SAM-student/leerkracht hogere denkordevaardigheden (HDO) bevorderen bij leerlingen binnen een klassikale context? Om een leerkracht te ondersteunen bij het inzetten van deze vaardigheden in de klas, heeft de leerkring een vragenwaaier ontwikkeld. Op deze vragenwaaier staan korte vragen die de hogere denkordevaardigheden stimuleren.
Onder deze vragenwaaier komt een map met werkvormen te liggen. Waarin meer informatie staat over meerbegaafdheid. Er is al veel bekend over dit onderwerp en er bestaan al genoeg methodieken. De leerkring wil geen nieuwe methodiek ontwikkelen, maar bestaande theorieën en werkvormen aanbieden aan leerkrachten.
Ook onderzoekt de leerkring mogelijkheden om startende leerkrachten te stimuleren om de taxonomie van Bloom toe te passen in hun lessen. De komende maanden zal de leerkring de genoemde producten verder ontwikkelen.

Kringleden

De leerkring Omgaan met verschillen wordt gevormd door leerkrachten uit het basisonderwijs andere experts uit het onderwijsveld.

Theresia van Bale
Leerkracht School met de Bijbel (Sint-Annaland)

Nelleke Bultje
Docent pabo Driestar hogeschool (Gouda)

Esther Dekker
Leerkracht Herman Faukelusschool (Middelburg)

Chiel Noort
Onderwijsadviseur Driestar onderwijsadvies (Gouda)

Kees van Leeuwen
Leerkracht de Wittenbergschool (Scherpenzeel)

Mireille Schinkelshoek
Intern begeleider GBS De Driemaster Ridderkerk en GBS De Triangel Capelle aan den IJssel

Jan Verburg
Onderwijsadviseur Driestar onderwijsadvies (Gouda)


Hebt u een vraag of opmerking voor de leerkring Omgaan met verschillen? Vul onderstaand formulier in, en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.