D.V. 1 oktober 2025 organiseren Berséba en SAM een conferentie voor alle medewerkers uit het primair onderwijs in de regio Noord-Oost. Je bent van harte uitgenodigd voor deze inspirerende middag.
De hoofdspreker van deze middag is prof. dr. Gabriel Anthonio. Na de hoofdlezing zijn er 5 masterclasses waar je uit kunt kiezen.
Datum:
D.V. woensdag 1 oktober 2025.
De sluitingsdatum voor inschrijving is 1 juli 2025.
Er zijn aan deze conferentie geen kosten verbonden.
Locatie:
De Nieuwe Buitensociëteit
Stationsplein 1, 8011 CW
Zwolle
Programma
13.00 uur | Ontvangst |
13.30 uur | Opening |
13.45 uur | Hoofdlezing door prof. dr. Gabriël Anthonio |
14.45 uur | Pauze |
15.15-16.05 uur | Masterclass ronde 1 |
16.20-17.30 uur | Masterclass ronde 2 |
17.30 uur | Buffet |
Het thema van de dag is:
‘Elk kind voelt zich gehoord en gezien’
Naast de hoofdlezing van prof. Gabriel Anthonio kan iedere deelnemer een tweetal workshops volgen. Opgeven kan via het aanmeldformulier onder aan deze pagina. We hebben op de verschillende thema’s boeiende sprekers kunnen vinden. Kiezen kan dus nog moeilijk worden.
Omdat er per workshop een beperkt aantal plaatsen beschikbaar is, worden er van alle deelnemers drie keuzes gevraagd. We vragen jullie vriendelijk maar wel dringend om je als schoolteams te verspreiden over de workshops. Daarmee krijgt iedereen een kans en wordt de aangeboden kennis breed over de teams verspreid.
Over Gabriel Anthonio
Zijn loopbaan begon hij in de Christelijke Jeugd- en verslavingszorg (Timon, en Heil des Volks). Daarna vervulde hij directie- en bestuursfuncties bij Justitie en de Gezondheidszorg( Jeugdgevangenis, TBS kliniek, Jeugdzorg en Ggz instelling). Daarnaast is hij13 jaar Lector en 10 jaar hoogleraar (tot op heden) in Sociologie van leiderschap, organisaties en duurzaamheid (Rijksuniversiteit Groningen). Naast het hoogleraarschap is hij werkzaam als organisatieadviseur vanuit de Galan Groep in Baarn.
Het thema voor zijn inleiding is:
Persoonlijk en Waarden Gedreven Leiderschap en de kracht van verbinding
Persoonlijk leiderschap gaat primair over invloed uitoefenen. Dat geldt niet alleen voor leidinggevenden, maar ook voor diegene die voor de klas staat of bij de ondersteuning werkt. Met deze lezing beginnen we persoonlijk en richten onze blik vervolgens op de ander, het kind en de context.
Masterclasses
Naast de hooflezing zijn er 5 masterclasses. De sprekers komen uit de breedte van het onderwijs maar ook uit de volle breedte van de samenleving. In onderstaand uitklapmenu vind je meer informatie over de masterclasses.
Hoogbegaafdheid is een niet (of veel te vaak) gedefinieerd begrip. De vraag is of een definitie nodig. Wat wel nodig is dat potentieel talent gezien wordt, om het op de juiste manier te ondersteunen en te laten ontwikkelen.
Deze twee thema’s zullen in deze lezing aan bod komen: hoe zie je het, en als je het ziet, wat doe je dan. Lianne Hoogeveen zal daar op grond van onderzoek, van zowel haar zelf als internationale collega’s, als op grond van haar praktijkervaring als GZ-pscyholoog bij CBO Talent Development, over spreken.
Over de spreker
Prof. Dr. Lianne Hoogeveen is bijzonder hoogleraar aan de Radboud Universiteit, waar zij zich richt op talentherkenning en -begeleiding. Ze leidt de RITHA-opleiding en coördineert de master Gifted Education. In onderzoek, onderwijs en praktijk zet zij zich in voor onderzoek naar verborgen talent, in samenwerking met universiteiten wereldwijd.
In deze lezing gaan we in op de achtergrond van Aces en trauma, leer je het gedrag van leerlingen door een traumabril te bekijken en krijg je praktische handvatten hoe deze leerlingen te ondersteunen zodat ze weer tot leren komen. Daarnaast leer je van hoe jij van jouw klas een veilige leer- en leefomgeving maakt.
Het doel is bewustwording creëren en handvatten te geven om leerkrachthandelen, inrichting van de school en lesdag zodanig vorm te geven dat er een sterk preventief schoolklimaat (pedagogisch en didactisch) ontstaat.
Over de spreker
Ingrid van Essen is eigenaar van Hartgedragen Onderwijs en gespecialiseerd in communicatie, gedrag en systemisch-en traumasensitief werken in het onderwijs. Haar werk is gebaseerd op ruim 20 jaar onderwijservaring en 15 jaar ervaring in het begeleiden van onderwijsprofessionals door het verzorgen van lezingen, trainingen, coaching en cursussen.
Zij is auteur van meerdere onderwijsboeken waaronder Communicatie zonder frustratie in het onderwijs (2019) en In gesprek met ouders (2023). Ingrid werkt vanuit de plek van de ontmoeting. Ze kijkt met een systemische blik en zet zich in voor duurzame groei en professionele ontwikkeling van onderwijsprofessionals en schoolteams. Voor meer informatie: hartgedragenonderwijs.nl.
'Ik was 7 jaar oud toen mijn moeder na een kort ziekbed overleed. Tot op de dag van vandaag speelt deze verlieservaring een belangrijke rol in mijn leven. Ik weet als ervaringsdeskundige dan ook, hoe waardevol het is als een leerkracht extra sensitief is voor leerlingen die - zoals Riet Fiddelaers Jaspers het mooi zegt - met verlies in hun rugzak naar school moeten. En dan bedoel ik ook kinderen die verlies kennen door bijvoorbeeld echtscheiding of ziekte.
Vaak is het zo dat hun verlies ook andere verliezen met zich mee brengt. Een luisterend oor, wat extra ondersteuning, of een knikje op het juiste moment kan dan het verschil maken.
We gaan in op:
- Wat is rouw?
- Bij welke gebeurtenissen in het leven kan rouw bij kinderen ontstaan?
- Ontwikkelingsleeftijd en rouw
- Het normaliseren van rouw
- Overlevingsreacties
- De hulpvolwassene
- Rouw en de omgeving van het kind (school, gezin, vrienden, familie, kerk)
Karlijn werkt sinds 2014 in het onderwijs (VO). Ze is docent theater, verzorging en koken. Daarnaast is ze rouwbegeleider, zorgcoördinator en mentor. Sinds 2022 heeft ze haar eigen praktijk waar ze jongeren en volwassenen begeleidt bij verlies en rouw.
Ook is ze trainer bij Expertisecentrum omgaan met verlies waar ze ook is opgeleid. Onderwerpen waar Karlijn over spreekt zijn: rouw en verlies, echtscheiding, trauma, lichaamsgericht werken en systemisch werken met vloerankers en poppetjestaal.
Doel van de masterclass: Meer inzicht en begrip voor kinderen en jeugdigen met hechtingsproblemen. Daardoor zijn er meer mogelijkheden voor contact en afstemming. Er wordt ingegaan op:
- Het fundamentele proces van hechten in de eerste vijf levensjaren en de verdere doorwerking op de lichamelijke en sociaal-emotionele ontwikkeling
- Signaleren: Drie onveilige hechtingsstijlen en twee hechtingsstoornissen
- Aspecten van begeleiding van kinderen met hechtingsproblematiek
- Wegen tot herstel
Truida: 'Hechtingsproblemen hebben mijn speciale belangstelling ook in verband met eigen ervaringen als pleegouder. Als orthopedagoog en GZ-psycholoog heb ik gewerkt in het speciaal onderwijs, in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking en in de psychiatrie. Nu ben ik nog werkzaam als docent en spreker voor Medilex, Scillz en de Academie AG.'
Van Herpen: 'Alle opvoeders (leraren, pedagogisch medewerkers, trainers, ouders, etc.) willen dat kinderen zich welbevinden en betrokken zijn. Dat lukt niet altijd. Velen zoeken de oplossingen in protocollen en methodes. Gedragsregulatieprogramma’s zijn populair. Maar dat biedt vaak onvoldoende uitkomst.
Het grootste probleem voor (jonge) mensen is dat ze er soms niet ‘bij horen’. Onvoldoendes, pesten, bedreigingen etc. zorgen voor allerlei vormen van uitval en buitensluiten. Er is maar een manier om die ontkoppelingen het hoofd te bieden: Verbondenheid! Een goede relatie, maakt goede prestaties mogelijk. Daarbij is zekerheid niet het uitgangspunt, maar onzekerheid. Maar een leraar die het perspectief van de kinderen inneemt, kan steeds zekerder worden en daardoor tactvoller gaan handelen.
Leraren mogen er nooit alleen voor staan. Wanneer zij kinderen onvoldoende verstaan in hun behoeften, is steun van mensen die een goede relatie hebben met die kinderen – ‘pedagogische oplaadpunten’ – in een samenwerking – ‘pedagogisch netwerk’- wenselijk.
Over de spreker
Marcel van Herpen werkt voor het Centrum Pedagogisch Contact. Marcel is auteur van publicaties zoals “Ik, de leraar”, “Wij, de leraar”, “Wij zijn Leiders”, “Ik, de coach”, “Werk voor de reünie”, “Veerkracht is een leerkracht” & “Gedrag is geen probleem”. Zijn YouTubefilmpjes, boeken, podcasts, films, colleges, Tv-uitzendingen, spreuken en artikelen zijn te vinden op marcelvanherpen.nl.
In het aanmeldformulier kun je twee masterclasses kiezen. Daarnaast kies je nog een derde masterclass in het geval er een masterclass vol zit. We vragen jullie vriendelijk maar wel dringend om je als schoolteams te verspreiden over de workshops. Daarmee krijgt iedereen een kans en wordt de aangeboden kennis breed over de teams verspreid.
Na de masterclasses wordt er voor degenen die willen blijven een streetbuffet aangeboden. Je kunt bij de aanmelding aangeven of je blijft eten of niet.
Aanmelden
Je kunt je nu aanmelden voor de conferentie. Dat doe je via onderstaand aanmeldformulier. We hopen je te ontmoeten in Zwolle!